Blogcursus‘Oké, jullie krijgen twintig minuten. Maak een blog over een apothekersonderwerp, in relatie tot een groot, actueel nieuwsitem. Dus de geboorte van de Britse prins, de toestand in Egypte, het treinongeluk in Spanje…”

Verbaasde blikken. Scepsis ook. “Is dat niet een beetje gezocht?”, vraagt Irene. “Hoe kan ik prins George nou haken aan het tekort aan apothekersassistenten?”

Irene werkt voor het SBA, de Stichting Bedrijfsfonds Apotheken waar ik vorige week een cursus bloggen mocht geven. Het leidinggevend kader wil dat het personeel meer naar buiten treedt op internet en de mensen van het SBA willen dat zelf ook graag. Een aantal medewerkers, onder wie Irene, is gevraagd in september te beginnen met bloggen. Dit verzoek leverde enthousiasme maar ook een hoop vraagtekens op. Want: waar halen we onze inspiratie vandaan? Hoe begin je een blog? Wat moet je doen en vooral, wat moet je niet doen?

Er wordt wat afgeblogd. Maar welke blogs zijn écht leesbaar, grijpen je bij de strot, pakken je bij je lurven? Natuurlijk SEO (vindbaarheid op internet) is belangrijk, maar het gaat volgens mij toch echt vooral om het stukje zelf. En dat is vaak te stroperig, te saai, te voor de hand liggend. Hoe begin je verrassend? Welke onderwerpen lenen zich juist voor een blog en welke niet? Zelf blog ik regelmatig op mijn site of schrijf ik blogs als ghostblogger voor zakelijke relaties en ik krijg er geregeld mooie reacties op. Soms omdat ze ontroeren. Soms omdat ze voor een glimlach zorgen. Of, in  het geval van mijn afvalblog, omdat ze inspireren.

Wilt u ook gaan bloggen maar heeft u ook zoveel vraagtekens? Of wordt er binnen uw bedrijf al geblogd maar is het resultaat niet bevredigend en blijft interactie met de doelgroep uit? Ofwel, hij wordt niet gelezen? Dan kom ik graag een middag bij u langs. Dan leg ik het een en ander uit. Over inspiratie, over creatief schrijven en over tekstueel inhaken op de actualiteit.

Dat ging Irene overigens uitstekend af. Zij maakte op mijn verzoek in 20 minuten een blog waarbij ze aangaf dat prins George nooit over zijn toekomst hoeft na te denken. Hij hoeft geen beroepskeuze te maken. Op zekere dag heet hij ‘King’ George and that’s it. Maar er zijn volgens Irene heel veel mensen die wel die keuze moeten maken. Ze vraagt ze voorzichtig of ze eens willen nadenken over het vak van apothekersassistent. Omdat het zo’n mooi vak is en er een tekort is aan goed personeel. Wat een prachtig bruggetje! En haar blog was zó leesbaar!

Toen we het even later hadden over de combinatie topsport en bloggen, begon Irene te glunderen van enthousiasme. Meteen had ze nog een idee voor een blog want haar eigen dochter was een groot turntalent. Het kwartje viel, het kwartje dat zo belangrijk is bij het schrijven van boeiende blogs. Ze genoot er zichtbaar van. En ik ook.

Thomas@thomasbraun.nl